Zer da aisialdia?
- xireiakeskola
- Aug 6
- 3 min read
Gabonak orain dela gutxi izan dira, eta nik, peripatetikoak bezala, nire denbora librean,
paseatzeaz eta ingurua begitzeaz gozatzea gustuko dut. Horrelako batean, alde zaharretik
nenbilenean ohartu nintzen zein puntutaraino turismoa gure herrian, Bilbon, errotu den, non
hain handia den pertsonen afluentzia ezen ez dudan hitz bat bera entzuten gaztelaniaz, eta
larriagoa dena, euskaraz ere ez. Taberna batean sartu, eta ingelesez aritu zitzaidan
tabernaria, ezin gehiago tabernatik atera, eta han aurrean, lehen la granja kafetegi tipikoa
zena, gaur, milaka turista dakartzan luxuzko hotel bat da; bere baitan izorratu dute
biztanleon bizitza ahaldun batzuen gozamenerako. Amorratuta, nire buruan, galdera bat
bueltaka zebilen, bihurtu al da aisialdia dirua izatearen sinonimoa? eta beraz, bihurtu al da,
definizioz produzitzen ez gauden unea, gehiago produzitzean?
Lehenik eta behin, aisia eta zoriona oso modu estuan lotuta daudela ulertu behar da, gure
aisian bilatzen duguna zoriontasuna eta gozamena baita. Harreman horretan datza
bidaia-enpresen edo arropa-enpresa handien oinarria, erosketak aisialdirako plan gisa.
Baina plazer hori ez da erreala, eta Karmele jaio dioenaren harira, Sigmund Freudek
ohartarazten digu zerbait desiratzeak plazera sortzen duela; egia, baina, harik eta
desiratutakoa lortzen den arte, non plazera ematen digun interes hori galtzen den, eta
horregatik beste zerbait desiratzen dugun, sentsazio hori berriro sentitzeko itxaropenarekin.
Horrek sortzen du kate amaigabe bat, eta ohartarazten digu, era berean, ez dugula inoiz
lortuko hasierako sentsazioa errepikatzea. Hori dela eta, plazer materialak ekiditea
proposatzen digu, horrexegatik, gure hasialdia ezin da plazer materialetan oinarritu.
Egia bada ere, askori zaila egin dakiekeela gizarte kapitalistaz eta gizarte horrek planteatzen
duen aisialdiaz haragoko zerbaitetan pentsatzea, baina badira hainbat egile horretan jardun
dutenak, eta horietako bat Chul-Han da. Bere pentsamendua nekearen gizartea deitzen
duen kritikan oinarritzen da, bere ustez gure gizartea, gizarte hiperaktibo bat da, non beti
bilatzen dugun are eta produktiboenak izatea, horrek sortzen duena da beti produzitzen
egotea modu hiperaktibo batea, noski, eta horrek dakarren arazo guztiekin: antsietatea,
TDHa edota edozein gaizotasun mentala, burt-out famatua. Egoera horri aurre egiteko
azpimarratzen du gelditzearen eta behatzearen garrantzia. Kontenplazioaren eta
meditazioaren garrantzia azaltzen diguna. Horrek ezer ez egiteko, gelditzeko, behatzeko eta
hausnartzeko aukera ematen digulako. Aldi berean, horrek, denbora, lasaitasuna eta
pazientzia eskatzen ditu, egun landu behar dugun zerbait. Azkenik, Han-ek ondorioztatzen
du hausnarketarik gabe ez dagoela ekintzarik eta, beraz, kontenplaziorik gabe ez dagoela
ekintzarik, azelerazioa baino ez.
Nire iritziz, asialdia definitu dezakegun banaketa bat eginez. Lehenik eta behin, izango
genuke aisialdi faltsua edo aisialditzat hartzen duguna. Aisialdi hori merkantilizatuta dago
eta gizarte kapitalistaren ondorioa da, bere baitan, ez da aisialdia eta ez dut hartzen
aisialditzat; batetik, oraindik produzitzen gaudelako eta beraz aisialdiaren definizio
orokorraren (aisialdia= ekoizpen-jarduerarik eza) kontra joango liratekeelako, eta bestetik,
kapitalismoak pentsarazten badigu ere, ez digulako ekarpenik egiten. Adibidez, asko hitz
egin da gazteen aisaldiaren inguruan, boteioiak esate baterako, alkohola edatean datza, eta
askotan badaude prezioak gizartearen partez edan dezagun edota beste substantziak
kontsumitu dezagun; hori ez da aisia, gure nortasun eta borondatearen kontra doalako.
Beste alde batetik, aisialdia egongo lirateke, benetakoa dena eta zilegi dena. Ulertzen
aisialdia ekoizpen-jarduerarik eza bezala, aisia da gure pertsonari ematen edo dedikatzen
diogun denbora, gure grinak eta desirak asetzeko (Irakurri, gitarra jo, abestu, kirola egin,
ikastea edota ezer ez egitea) eta ez beste edonork inposatu dizkigunak. Bidaiatzen badugu,
mundua ikusi nahi dugulako izan dezala, eta ez leku oso ezaguna delako, edota gure
lagunak egon direlako edo bidaia beherapenetan dagoelako; Ikasten badugu ez izatea gero
etekin produktibo bat ateratzeko, baizik eta bakoitzaren ikasteko grina asebetetzeko.
Horretarako beharrezkoa da geure burua ezagutzea eta bide horretan meditazioa eta
kontenplazioa ezinbestekoak dira. Era berean horrek gaitasuna ematen digulako gure
ingurumena ezagutzeko, azken finean gauza txikietan eta hurbiletan aurkitu daitezkeelako
aisialdirik onena. Ez dugu zertan 12 orduko hegazkin kontaminazatzaile batera igo behar
Urdaibaiko biosfera hemen bertan dugunean.
Beraz, oso laburtuta, aisialdia ekoizpen-jarduerarik eza izateaz aparte, denbora horretan
norbanakoak bere burua ezagutu dezaken, kanpoko influentziarik gabe, eta norbanakoen
grinak asetzeko, denbora da.
Comments